Webdesign er en viktig forretningsvurdering
Webdesign er et begrep de fleste har hørt om, men som folk utenfor IT-bransjen ikke ønsker å forholde seg til. Uansett om man ønsker det eller ei, så bør man i dag passe på at man representerer sin virksomhet så bra på nett som man kan. De siste årene har det dessverre vært en trend at flere og flere fysiske butikker og butikk-kjeder har måttet gi tapt for konkurransen med online butikker. På grunn av dette er det enda viktigere å passe på at man har den online tilstedeværelsen man burde ha for å ivareta sin virksomhet og dens konkurranse-element. Spesielt i Norge og Skandinavia er samfunnet på vei inn i en ny æra.
I dag er det ikke lenger slik at man bare kan ta bussen til byen for å finne det man ønsker å kjøpe. I dag er det blitt slik at man kun finner de mest vanlige produktene når man tar turen innom en fysisk butikk, og ikke kan forvente å finne spesielle ting som man ønsker å kjøpe.
Selv om de fleste brukerne ikke enda har innsett det, så har den økende bruken av nettbutikker forårsaket at man til neste jul vil oppleve at mange ting ikke tilbys i fysisk butikk, men kun på nettbutikker. Et eksempel på dette er at vi i dag må forholde oss til at flere butikker og kjeder innen forskjellige bransjer går konkurs på grunn av svikt i fysisk handel i julen 2017. Man opplever at kjeder som man har vært vant til å forholde seg til, som ikke har vært flinke nok til å presentere seg online, har måttet gi tapt for det nye markedet.
I dag må alle ha en tilstedeværelse online
Ikke bare må alle i dag ha en tilstedeværelse online, men man må også tenke gjennom hvordan man presenterer seg på nett. Dette gjør at webdesign er blitt en viktig forretningsvurdering. Man kan ikke i dag si at man ikke ønsker å ha en nettside eller at man ikke ønsker å ha en løsning hvor kunder kan ta kontakt elektronisk. Hvis man ikke har det i dag, så vil man oppleve at man taper kampen innen kort tid. Hvis man ikke har en nettside i dag, bør man vurdere om man burde ha det eller en nettbutikk, og hvis man har det, så bør man vurdere om man må tenke om igjen i forhold til webdesign.
Når internett oppstod var ikke webdesign det viktigste
Når internett først oppstod, så var man usikre på hvilken retning internett ville ta. Derfor opplevde man en .com-boble som var basert på tanker rundt hva det ville bli, men som ikke var knyttet til hva virkeligheten hadde å by på for internett. Mye av hva hva man i dag finner på internett er basert på hva man satset på den gangen, men den gangen var det for tidlig. Vi ser tendenser i dag til hva som kan bli et neste man ser i forhold til internettløsninger, i forhold til kryptovaluta, men man vet fortsatt ikke hva som blir det endelige valget i forhold til denne teknologien.
Nettsidene bør reflektere siste teknologi
Selv om man har hatt en vellykket tilstedeværelse på nett i flere år, så betyr ikke det at man kan unnlate å forholde seg til hva som er det neste som kommer. I dag skjer endringene på internett så raskt at den som har webdesign som er tilpasset kundene vil vinne neste steg. De siste årene har man opplevd en mindre omfattende lojalitet til sine leverandører fordi de ikke lenger er lokalisert nedi gata og det er din bror som jobber der, og derfor er det nye utfordringer, som webdesign, som må håndteres.